AVRUPADAN Youtube Video
Stuttgart 21’in faturası 14,5 milyar avroya çıkıyor
Stuttgart 21 projesinde açılış 5 yıl ertelenirken maliyet de artıyor. Deutsche Bahn’ın yaklaşık 3 milyar avro ek masraf beklediği bildirildi.
Almanya’nın en tartışmalı demiryolu projelerinden Stuttgart 21’de maliyet yeniden yükseliyor. Alman Haber Ajansı dpa’nın edindiği bilgiye göre Deutsche Bahn, projede yaklaşık 3 milyar avroluk ek maliyet bekliyor. Böylece toplam faturanın 14,5 milyar avroya çıkacağı hesaplanıyor.
Yeni artış, Stuttgart’taki yer altı tren garının açılışının 5 yıl ertelenmesinin ardından gündeme geldi. Projenin maliyeti geçmiş yıllarda da defalarca yukarı çekilmişti.
İlk hesap 3 milyar avroydu
Stuttgart 21 için 2009 yılında yapılan finansman anlaşmasında, maliyet paylaşımı yalnızca 4,5 milyar avroya kadar düzenlenmişti. O dönem inşaat maliyetinin yaklaşık 3 milyar avro olacağı düşünülmüş, ayrıca 1,5 milyar avroluk bir tampon pay ayrılmıştı.
Ancak proje yıllar içinde bu rakamların çok üzerine çıktı. Mahkeme kararına göre finansman anlaşmasını aşan ek maliyetleri Deutsche Bahn tek başına üstlenmek zorunda.
Deutsche Bahn davayı kaybetmişti
Deutsche Bahn, ek masraflara proje ortaklarının da katılması için dava açmıştı. Bu ortaklar arasında Baden-Württemberg eyaleti, Stuttgart Belediyesi, Stuttgart Bölge Birliği ve Stuttgart Havalimanı bulunuyor.
Ancak Deutsche Bahn, Stuttgart İdare Mahkemesi’nde açtığı davayı kaybetti. Daha sonra Baden-Württemberg Yüksek İdare Mahkemesi de temyiz başvurusunu reddetti. Bu nedenle yeni maliyet artışı şirket için büyük bir mali yük anlamına geliyor.
Açılış 2031 sonuna kaldı
Deutsche Bahn temsilcileri, çarşamba günü Federal Meclis Ulaştırma Komisyonu’nda yaptıkları bilgilendirmede Stuttgart 21’in açılışının 5 yıl erteleneceğini duyurdu. Toplantıya katılanlara göre yeni yer altı garının 2031 sonunda hizmete girmesi bekleniyor.
Bu tarih daha önce de birkaç kez ertelenmişti. Son erteleme, projenin teknik ve planlama sorunlarının hâlâ çözülemediğini gösteriyor.
Sorun dijitalleşme ve teknik altyapıda
Deutsche Bahn, yeni ertelemenin ana nedenlerinden biri olarak Stuttgart demiryolu kavşağının dijitalleştirilmesini gösterdi. Şirkete göre bu süreç, başlangıçta tahmin edilenden çok daha karmaşık çıktı.
Ayrıca bazı planlama süreçlerinin yeterince olgunlaşmadığı belirtildi. Medyada yer alan haberlere göre bu nedenle bazı kabloların yeniden döşenmesi gerekebilir.
Projede bir teknik bina ile ilgili sorunlar da bulunuyor. Mevcut ihtiyaçlara artık uygun olmadığı belirtilen bu yapı için yeni düzenlemeler gerekiyor. Deutsche Bahn’ın sinyal ve kontrol teknolojisi ile enerji tedariki alanlarında da iyileştirme yapması bekleniyor. Ayrıca yeni bir acil durum elektrik konseptine ihtiyaç duyulduğu bildiriliyor.
Stuttgart 21’deki son erteleme ve maliyet artışı, projenin Almanya’daki en pahalı ve en sorunlu altyapı yatırımlarından biri olarak yeniden tartışılmasına yol açtı.
Geri Dön 26 Haziran 2026 Cuma Önceki Yazılar